آرشیو دی ماه 1400

نصب و راه اندازي voip،فروش و پشتيباني voip

راه اندازي سيستم تلفن VOIP در چهار مرحله

۶ بازديد

راه اندازي سيستم تلفن VOIP در چهار مرحله :هرگاه تصميم به راه اندازي سيستم تلفن VOIP گرفتيد قبل از اينكه تصميم خود را عملي كنيد حتما از يك مشاور حرفه اي ، با سواد و آشنا به انواع سخت افزارها و نرم افزارهاي VOIP مشاوره بگيريد. قطعا يك سيستم تلفني كارآمد بايد متناسب با نيازها ، خواسته ها ، تجهيزات و زيرساخت هاي شبكه اي و تلفني موجود در مجموعه شما پياده سازي گردد.

يك مشاور حرفه اي با بررسي شرايط موجود در مجموعه شما و پس از اطلاع از خواسته ها و نيازهايتان ، هزينه هاي حدودي راه اندازي سيستم تلفني VOIP را به شما اعلام كرده و همچنين شما را در انتخاب نرم افزار ، سخت افزار و اجراي زيرساخت شبكه مورد نياز راهنمايي مي كند. پيشنهاد ميكنيم درصورتي كه با سيستم تلفني تحت شبكه VOIP آشنايي نداريد قبل از هرگونه اقدام براي راه اندازي اين سيستم ، از يك مشاور با سواد و حرفه اي كمك بگيريد.

در بخش دوم دو راهكار براي راه اندازي يك سيستم تلفن VOIP را به شما توضيح خواهيم داد:

راهكار اول انتخاب مركز تلفن هاي نرم افزاري نظير سيستم تلفني ايزابل بوده كه بر روي يك كيس يا سرور كامپيوتري نصب و راه اندازي مي گردند و جهت استفاده از خطوط تلفني شهري در اين نرم افزارها ، دستگاه هاي مورد نظر با توجه به‌ نوع خطوط به صورت جداگانه خريداري شده و ارتباط آنها با سيستم تلفني برقرار مي گردد.

مركز تلفن هاي نرم افزاري به دو دسته تقسيم مي شوند:

دسته اول نرم افزارهاي رايگان هستند كه امكان استفاده به صورت رايگان را به شما داده و دست شما را نيز براي برنامه نويسي و ايجاد امكانات جديد باز گذاشته اند.اين نرم افزارها معمولا مجموعه اي از امكانات نرم افزاري لازم و كاربردي براي راه اندازي سيستم تلفني را در اختيار شما قرار داده و كافيست دانش كار با اين نرم افزارها را داشته باشيد. نظير freepbx و issabel

 

 

دسته دوم نرم افزارهاي تجاري هستند كه اين نرم افزارها توسط شركتهاي مختلف توليد شده اند و قابليت هاي متنوعي براي پياده سازي سيستم تلفني مورد نظرتان در اختيار شما قرار خواهند داد. براي استفاده از اين نرم افزارها و امكاناتشان بايد آنها را خريداري كرده و هزينه استفاده از آنها را بپردازيد. توجه داشته باشيد كه اكثر اين نرم افزارها امكان برنامه نويسي و توليد امكانات نرم افزاري جديد و دلخواه را به شخص شما نداده و براي ايجاد قابليت هاي دلخواهتان بايد به شركت توليد كننده نرم افزار درخواست تغييرات دهيد و هزينه آن را نيز پرداخت نماييد.

و اما راهكار دوم براي راه اندازي يك سيستم تلفني تحت شبكه VOIP استفاده از مركز تلفن هاي سخت افزاري است كه توسط شركت هاي مختلف توليد شده اند.اين دستگاه ها نيز داراي يك نرم افزار سيستم تلفني داخلي هستند و با توجه به مدل آنها ، علاوه بر پورت شبكه ، تعدادي پورت هاي E1 ، FXS و FXO جهت استفاده از خطوط تلفني شهري و يا گوشي هاي تلفن آنالوگ در اختيار شما مي‌گذارند.اين دستگاه ها نيز معمولا خيلي امكان برنامه نويسي و ايجاد امكانات جديد نرم افزاري را به شما نمي دهند.

در پايان توصيه مي‌كنيم اگر قصد پياده سازي يك مركز تلفن تحت شبكه پايدار و قدرتمند داريد ، ابتدا نيازهاي فعلي و آينده مجموعه خود را در نظر گرفته ، سپس با مشاور VOIP خود مشورت كنيد و با توجه به شرايط مجموعه و خواسته هايتان ، از بين راهكارهاي موجود ، راهكاري مطمئن و درست را انتخاب كنيد.

پياده سازي يك سيستم تلفني تحت شبكه VOIP علاوه بر نرم افزار ، نيازمند سخت افزارهاي مختلف بوده كه هر يك از اين سخت افزارها با توجه به راهكار انتخابي جهت پياده سازي سيستم تلفني ، نوع خطوط تلفني و همچنين نيازها و خواسته هاي شما مورد استفاده قرار مي‌گيرند .

پس از اينكه نرم افزار مركز تلفن تحت شبكه متناسب با خواسته هايتان را انتخاب كرديد ، در قدم بعدي بايد سخت افزارهاي با كيفيت با توجه به نيازهايتان تهيه كنيد.

در ذيل به معرفي برخي از اين سخت افزارها به صورت كاملا مختصر مي پردازيم :

گوشي تلفن تحت شبكه ( IPPhone )

 

 

گيتوي و يا كارت FXO : به منظور استفاده از خط تلفن شهري آنالوگ در سيستم تلفني تحت شبكه

 

گيتوي و يا كارت FXS : به منظور استفاده از گوشي تلفن آنالوگ در سيستم تلفني تحت شبكه

گيتوي E1 : به منظور استفاده از خط تلفن E1 در سيستم تلفني تحت شبكه

مودم Sip Trunk : به منظور استفاده از خط تلفن سيپ ترانك در سيستم تلفني تحت شبكه

 

مركز تلفن تحت شبكه سخت افزاري

و ديگر سخت افزارها نظير هدست ، روتر ميكروتيك ، بلندگو تحت شبكه و غيره

در پايان اين بخش به شما عزيزان توصيه ميكنيم در انتخاب سخت افزارهاي مورد نيازتان حتما دقت كنيد ، از مشاور VOIP خود كمك بگيريد و از سخت افزارهاي با كيفيت و داراي گارانتي معتبر استفاده نماييد.

در مرحله پياده سازي ، نصب و راه اندازي سيستم تلفني VOIP  و پشتيباني voip توجه به چند نكته مهم ، لازم و ضروريست :

 نكته اول : پياده سازي سيستم تلفني VOIP نيازمند زيرساخت شبكه كامپيوتري بي نقص مي باشد. بنابراين اگر زيرساخت شبكه نداريد از مشاور VOIP خود كمك گرفته و نسبت به اجراي آن اقدام كرده و در صورتي كه زيرساخت شبكه داريد ، براي رفع نواقص احتمالي آن اقدام نماييد.

 نكته دوم : در صورتي كه براي نصب و راه اندازي سيستم تلفني VOIP ، مركز تلفن هاي تحت شبكه نرم افزاري را انتخاب كرده ايد ، به يك كيس كامپيوتر و يا سرور كامپيوتري احتياج خواهيد داشت. مشخصات فني اين سيستم به تعداد داخلي ها ، تعداد تماس هاي همزمان ، خطوط تلفني و نيازمندي ها و خواسته هاي شما از سيستم تلفني بستگي دارد ، بنابراين در اين قسمت از مشاور VOIP خود بخواهيد شما را براي تهيه يك سرور كامپيوتري مناسب راهنمايي نمايد.

 نكته سوم : در صورتي كه خودتان دانش و معلومات كافي در رابطه با راه اندازي سيستم تلفني تحت شبكه VOIP نداريد ، هرگز شخصا اقدام به نصب و راه اندازي نكرده و همچنين به افراد غير متخصص ، بي تجربه و كم تجربه هم اعتماد نكنيد.پيشنهاد ميكنيم براي نصب و راه اندازي سيستم تلفني تحت شبكه خود ، از شركت هاي داراي رزومه و پيشينه كاري موفق در زمينه پياده سازي سيستم تلفني VOIP و يا اشخاص متخصص ، با سواد و داراي دانش كافي كمك بگيريد.

 نكته چهارم : پس از آنكه سيستم تلفني VOIP شما راه اندازي گرديد ، به دلايل مختلف احتمال بروز مشكلات فني براي سيستم شما وجود خواهد داشت. بنابراين از پشتيباني سيستم تلفني خود غافل نشويد تا در صورت بروز نواقص احتمالي ، در كوتاه ترين زمان بتوانيد مشكل را توسط پشتيباني سيستم برطرف نماييد.

گذراندن دوره هاي آموزش سيستم تلفني VOIP بدون شك شما را در يادگيري سريعتر و اصولي اين سستم تلفني قدرتمند كمك خواهد كرد.  اگر قصد داريد يك سيستم تلفني تحت شبكه VOIP قدرتمند و مطمئن راه اندازي كنيد براي دريافت مشاوره رايگان با ما تماس بگيريد.

اميدواريم مطالب اين مقاله در رابطه با راه اندازي سيستم تلفني voip و پشتيباني voip مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه ساير مقالات ما به بخش مقالات سايت مراجعه فرماييد.

 

چگونگي نوشتن VOIP DIAL PEER

۲ بازديد

در اين مقاله قصد داريم تا شما را با چگونگي نوشتن VOIP DIAL PEER آشنا كنيم . با ما همراه باشيد .

نحوه نوشتن VOIP DIAL PEER :

اگر به خاطر داشته باشيد  نحوه نوشتن POTS Dial Peer ها را مورد بررسي قرار داديم و گفتيم كه چگونه مي‌توانيم دستگاه‌ها و تجهيزاتي كه براي برقراري ارتباط از IP Address استفاده نمي‌كنند را به روتر سيسكو متصل نماييم . همانطور كه گفته شد در اين مقاله مي‌خواهيم نحوه نوشتن VOIP Dial Peer ها در روتر سيسكو را مورد بررسي قرار دهيم و سناريوي مطرح شده در مقاله قبل را با نوشتن VOIP Dial Peer هاي آن تكميل نماييم . براي شروع ، شكل سناريوي قسمت قبل را مجددا مشاهده نماييد .

 همانطور كه همه‌يشما مي‌دانيد روتر‌ها براي برقراري ارتباط از IPها استفاده مي‌كنند يا به عبارتي IP Address را مي‌فهمند . بنابراين براي اين كه ارتباط تماس‌ها را بين دو روتر برقرار كنيد بايد از VOIP Dial Peer ها استفاده نماييد كه در ادامه با نحوه نوشتن آن آشنا خواهيد شد .

نوشتن VOIP Dial Peer براي برقراري ارتباط بين دو روتر :

در مرحله‌ي اول مي‌خواهيم روتر سمت چپ را تنظيم كنيم تا تماس‌هاي لازم را به سمت روتر سمت راست هدايت كند .

در قدم اول بايد وارد مود كانفيگ شويد و يك Dial Peer از نوع ويپ با يك تگ منحصر به‌ فرد ايجاد نماييد . ( در اين جا عدد ۲۰۰۰ را در نظر گرفته‌ايم )

 

Router# conf t
Router(config)# dial-peer voice 2000 VOIP

 

در قدم بعدي بايد يك الگوي تماس ايجاد كنيد .

Router(config-dial-peer)# destination-pattern 2…

همانطور كه مشاهده مي‌كنيد الگوي تماس را روي …۲ قرار داذيم ، يعني هر تماسي كه شماره گرفته شده در آن چهار رقمي بوده و با ۲ آغاز شود را با اين Dial Peer ساخته شده Match كن .

در مرحله‌ي بعد كدك تماس را مشخص مي‌كنيد كه بسته به نوع سناريوي شما مي‌تواند حالت‌هاي مختلفي داشته باشد . در اينجا ما كدك را روي G711ulaw قرار مي‌دهيد .

Router(config-dial-peer)# codec G711ulaw

در قدم آخر بايد مقصد مورد نظر براي هدايت تماس را تعيين نماييد.

Router(config-dial-peer)# session target IPV4:10.1.1.2

حال نوبت به تنظيم روتر سمت راست براي هدايت تما‌س‌هاي لازمه به سمت روتر سمت چپ مي‌رسد . با توجه به نكاتي كه تا اين مرحله مطرح شد براي نوشتن VOIP Dial Peer روتر سمت راست :

 

Router# conf t
Router(config)# dial-peer voice 1000 VOIP
Router(config-dial-peer)# destination-pattern 110.
Router(config-dial-peer)# codec G711ulaw
Router(config-dial-peer)# session target IPV4:10.1.1.1

 

نكته : براي مشاهده debug هاي dial peer ها مي‌توانيد از كامند debug voip dialpeer در مود enable استفاده نماييد .

نكته : در صورتي كه كدك‌ تماس در دو طرف يكسان نباشد تماس شما به درستي برقرار نخواهد شد . كدك پيش‌فرض VOIP Dial Peer ها G729 مي‌باشد‌ .

براي نصب و راه اندازي voip،فروش و پشتيباني voip با ما در تماس باشيد . 

منبع:چگونگي نوشتن VOIP DIAL PEER - شبكه|پشتيباني شبكه|ويپ |تجهيزات شبكه (tilatel.com)

 

آشنايي با FreePBX پشتيباني VOIP

۴ بازديد
FreePBX در واقع يك رابط كاربري گرافيكي بوده كه با استفاده از آن شما مي توانيد مركز تلفن تحت شبكه خود را مديريت كنيد و تنظيمات مربوط به آن را به وسيله ي اين رابط كاربري انجام دهيد.اين سيستم در سال ۲۰۰۴ طراحي و دو سال بعد يعني در سال ۲۰۰۶ به ثبت رسيد و شركت سنگوما در سال ۲۰۱۵ اسپانسر اصلي توسعه ي اين سيستم شناخته شد.اين سيستم به دليل محبوبيت بسيار به عنوان محبوبترين نرم افزار تلفني دنيا شناخته شده است.

مزيت هاي FreePBX

  • پلتفرم متن باز (Open Source)

وجود اين مزيت باعث مي شود تا شما بتوانيد سيستم را به سليقه خود تغيير داده و آن را شخصي سازي كنيد.

  • قابليت توسعه ي ماژول هاي دلخواه

وجود اين قابليت باعث مي شود تا كاربراني كه از FreePBX استفاده مي كنند بتوانند ماژولهاي دلخواه و مورد نياز خود را برنامه نويسي كرده و با سيستم تلفني خود يكپارچه سازي كنند.

  • مركز تلفني پايدار با آپديت هاي سريع

تيم مربوط به تحقيق و توسعه نرم افزار FreePBX در تلاش است تا با رفع باگهاي موجود در نرم افزار و همچنين اضافه كردن ماژولهاي جديد يك مركز تلفن بي تقص را در اختيار كاربران خود قرار دهد.اين تغييرات در آپديتهاي مداوم توسط اين تيم به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي گيرد.

  • سازگاري با تجهيزات مختلف

طراحي اين نرم افزار به گونه است كه سازگار با تمامي تجهيزات VOIP از قبيل گيت وي، كارت تلفني، تلفن هاي تحت شبكه و SBC از برندهاي گوناگون بوده و به دليل دارا بودن قابليتAuto Provisioning هوشمند خود،به طيف وسيعي از IP Phone ها اجازه مي دهد تا به صورت خودكار تمامي تنظيمات را از يرور ويپ دريافت كنند.

  • امكان بكارگيري صدها ماژول با قابليت هاي خاص

اين نرم افزار به كاربران خود اين قابليت را مي دهد تا بتوانند از صدها ماژول مختلف استفاده كنند . بنابراين كاربران مي توانند با خريداري ماژول مورد نياز خود امكانات سيستم تلفني خود را توسعه دهند. همچنين استفاده اين ماژولها باعث مي شود تا هزينه عيب يابي و توسعه كاهش يابد.

امكانات FreePBX

قابليت هاي استاندارد

  • منوي صوتي (IVR) با سطوح مختلف
  • زمانبندي مكالمات ورودي (Time Condition)
  • صف با قابليت هاي متنوع (ACD)
  • گروه زنگ (Ring Group)
  • برگزاري كنفرانس صوتي (Conference Room)
  • صندوق صوتي و قابليت ارسال آن به ايميل (Voicemail, Voicemail to Email)
  • دريافت فكس و ارسال آن به ايميل (Fax to Email)
  • ليست سياه (Blacklist)
  • پيجينگ و اينتركام (Paging/ Intercom)
  • DISA
  • انتقال مكالمه (Call Transfer)
  • انتظار مكالمه (Call Waiting)
  • ضبط مكالمات (Call Recording)
  • تاريخچه و جزئيات تماس (CDR)
  • امكان تشخيص و جلوگيري از نفوذ (IDS)
  • داشبورد كنترلي و مانيتورينگ تحت وب
  • پنل مديريتي تحت وب براي كاربران (UCP)
  • ارسال خودكار تنظيمات (Auto Provisioning)
  • پشتيباني از زبان هاي مختلف از جمله زبان فارسي
  • امكان تهيه پشتيبان و مديريت آن (Backup and Restore) و بسياري قابليت ديگر

ماژول هاي تجاري:

  • كنترل و مديريت داخلي ها براي استفاده از مسيرهاي خاص
  • ارسال و دريافت فكس تحت وب
  • امكان اضافه كردن بخش “تماس با ما” در وبسايت
  • ايجاد محدوديت براي تماس هاي خروجي
  • مديريت كالرآيدي
  • گزارشات جزيي از تماس هاي ضبط شده و آرشيوسازي
  • مديريت كامل و مشاهده ي جزيي گزارشات صف ها
  • تماس گيري خودكار و گروهي با مشتريان
  • يادآوري جلسات
  • امكان پارك تماس ها با قابليت هاي پيشرفته
  • گزارشات جزئي صندوق صوتي
  • مديريت رمزهاي عبور كاربران
  • كنترل ميزان سطح دسترسي داخلي ها در مورد ويژگي هاي خاص
  • نرم افزار ارتباطي يكپارچه (تماس تلفني، چت، پيام كوتاه، فكس و …) و چندين قابليت كاربردي ديگر

 

پلتفرم سخت افزاري

مراكز تلفن سخت افزاري سنگوما كه داراي هسته ي فري پي بي ايكس مي باشند و ويژه ي كسب و كارهاي مختلف بوده و داراي ظرفيت هاي ۴۰ تا ۱۰۰۰ كاربرهستند. اين تجهيزات قادر هستند تا از ۳۰۰ تماس به صورت همزمان پشتيباني كنند، و سازگار با كليه ي سخت افزارهاي ديگر سنگوما بوده و امنيت و پايداري را براي سانترال ويپ شما، به ارمغان خواهند آورد.

نسخه ي تجاري:

مركز تلفن با نام PBXact كه مبتني بر FreePBX است، داراي قابليت هاي برگزيده ي متنوع و كاربردي بوده و ظرفيت هاي مختلفي دارد و تا ۵۰۰۰ كاربر را پشتيباني مي كند. ويژگي شاخص اين محصول اين است كه امكان استفاده از پشتيباني نرم افزاري سنگوما علاوه بر پشتيباني سخت افزاري را به كاربران خود مي دهد تا بتوانند به كمك آن، راندمان مركز تلفن خود را در بالاترين ميزان ممكن قرار دهند.

براي نصب و راه اندازي voip،فروش و پشتيباني voip با ما در ارتباط باشيد .

منبع:آشنايي با FreePBX پشتيباني VOIP - شبكه|پشتيباني شبكه|ويپ |تجهيزات شبكه (tilatel.com)

 

نحوه ي نصب و راه اندازي تكنولوژي VOIP

۴ بازديد

پياده سازي تلفن ويپ در ظاهر ممكن است كار نسبتا آساني باشد و هر شركتي مدعي استقرار و پياده سازي VOIP با بهترين كيفيت و پايداري بالا باشد. اما آيا واقعا اين ادعا پايه اساس دارد؟ آيا مي‌توان به هر شركتي براي راه اندازي ويپ اعتماد كرد؟ چگونه يك شركت خدمات و پشتيباني voip را انتخاب كنيم؟ مراحل پياده‌سازي و استقرار چيست و از كجا بايد شروع كرد؟ اين‌ها سوالاتي هستند كه حتما براي هر مدير يا مسئول يك كسب ‌و ‌كار پيش از اجرايي كردن ايده‌هايي كه براي بهينه‌سازي ارتباطات تلفني خود دارند پيش مي‌آيد. ما در اين مطلب قصد داريم به شما بگوييم كه مراحل پياده‌سازي و استقرار مركز تلفن ويپ چيست و چگونه مي‌توانيد بهترين شركت خدمات ويپ   را انتخاب كرده و پروژه خود را به آن‌ها بسپاريد.

ويپ چيست و چرا بايد از پياده سازي تلفن VOIP استفاده كنيم ؟

بهتر است پيش از اينكه بخواهيد وارد مبحث اصلي موضوع مقاله شويد كمي در مورد تكنولوژي ويپ بدانيد. به صورت كلي ويپ به معناي انتقال صدا بر روي بستر شبكه است. تلفن ويپ هيچگونه وابستگي به جغرافيا و منطقه خاصي ندارد. به طور مثال اگر يك شركت داراي چندين شعبه فعال در كشور يا خارج از كشور باشد، ارتباطات تلفني به راحتي بر روي بستر اينترنت و تنها با گرفتن يك داخلي صورت مي‌گيرد.

يك مركز تلفن ويپ مي‌تواند فروش شما را افزايش دهد، كيفيت پاسخگويي مركز تماس را بهبود بخشد، ارائه خدمات را با نياز و سليقه مشتريان همسو سازد، گزارشات عملكرد از افراد پاسخگوي شركت بدهد، مشتريان را در صف تماس با يك موسيقي در انتظار نگه دارد، افراد تماس‌گيرنده را از طريق تلفن‌گويا به بخش‌هاي مختلف وصل كند و قابليت‌هاي بسيار فراوان ديگري كه تنها در سيستم‌هاي تلفني ويپ در دسترس است را در اختيار شما قرار دهد.

مراحل راه اندازي تلفن ويپ براي مديران شركت‌ها و سازمان‌ها

پياده سازي تلفن VOIP اكثر اوقات به صورت برون‌سپاري يا توسط كارشناس فناوري اطلاعات يك شركت يا سازمان انجام مي‌شود و شايد اين سوال برايتان پيش بيايد كه چرا مديران بايد در اين مورد اطلاعات كسب كنند؟ مديران مجموعه‌ها معمولا از استقرار و پياده‌سازي چنين سيستم‌هايي اطلاعاتي ندارند و نمي‌توانند به صورت كامل در جريان مراحل فعاليت كارشناسان شركت قرار بگيرند. بنابراين اين عدم آگاهي باعث مي‌شود كه نتوانند تحليل مناسبي از روند پروژه داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترين نكات پياده سازي ويپ اشاره خواهد شد.

مذاكره اوليه بر اساس شرح نياز و دريافت پيشنهادات براي پياده سازي ويپ

مذاكره، اولين و مهم‌ترين بخش از مراحل پياده سازي ويپ محسوب مي‌شود. در اين مرحله است كه تصميم نهايي براي چگونگي اجراي پروژه، انتخاب شركت خدمات ويپ و ايده‌پردازي‌هاي اوليه براي افزايش بهره‌وري سيستم تلفن تحت‌شبكه صورت مي‌گيرد. پيش از اينكه با شركت خدمات ويپ قرار مذاكره بگذاريد بايد براي ثبت شرح نياز خود اتاق فكري از اعضاي شركت تشكيل دهيد تا بتوانيد با همفكري ساير همكاران، نيازها و توقعات خود را از مركزتلفن ويپ بر روي كاغذ بياوريد و در زمان جلسه و مذاكره با شركت خدمات و پشتيباني ويپ به عنوان نيازهاي اوليه با آن‌ها در ميان بگذاريد.

شركت سرويس‌دهنده براي پياده سازي ويپ در روز مذاكره براي تكميل شرح نياز مي‌تواند پيشنهاداتي در راستاي پيشرفت و ارتقاي سيستم تلفن ويپ به شما داده كه در صورت تاييد شما عموما در مراحل بعد آن را در قالب پروپوزال نيز ارائه مي‌دهد.

بررسي ميداني و فني كارشناسان براي پياده سازي تلفن VOIP

پس از آنكه نيازهاي اوليه مشخص شد و شركت خدمات ويپ انتخابي مورد تاييد بود، در صورت نياز كارشناسان فني شركت براي بررسي محل پروژه اقدام مي‌كنند. در اين مرحله بستر شبكه داخلي، اينترنت، محل قرارگيري سرور و تجهيزات و به صورت كلي تمام موارد سخت‌افزاري مورد بررسي قرار گرفته مي‌شود تا در روز اجراي پروژه بستر مناسب براي استقرار و پياده سازي ويپ مهيا باشد.

دريافت طرح پيشنهاد (پروپوزال) از طرف شركت نصب و راه اندازي voip،فروش و پشتيباني voip

شركت خدمات ويپ و پشتيباني پس از مذاكره و بررسي محل پروژه در صورت لزوم مي‌تواند يك طرح پيشنهادي كه مجموعه‌اي از ايده‌هاي مشاور ويپ، مذاكرات و نيازهاي اوليه و نتيجه بررسي عملياتي محل پروژه است را ارائه دهد. اين پروپوزال مي‌تواند در قالب يك فايل به همراه دياگرام اجرايي يا به صورت كاغذي جهت اطلاع از روند دقيق پياده سازي VOIP به شما ارائه شود.

منبع:https://tilatel.com/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-voip/

 

پيش نياز و راه اندازي ويپ VoIP

۵ بازديد

يكي از سوالات  مهم قبل از راه اندازي سرويس هاي تلفني  در سازمان ، توجه به پيش نيازهاي زيرساخت شبكه است. در اين مقاله توصيه هايي را مطرح خواهيم كرد تا بتوانيم پاسخ روشني را براي اين سوال ارائه دهيم. همچنين موارد مطرح شده در اين مقاله پيوسته به روز خواهد شد. بنابراين اگر نظر يا تجربه خاصي در اين مورد داريد ، مي توانيد آن را در قسمت نظرات مطرح نماييد.

پيش نيازهاي شبكه جهت نصب و راه اندازي voip،فروش و پشتيباني voip

  • استفاده از سوئيچ هاي حرفه اي شبكه به جاي هاب ها :

    در بسياري از شركت ها و سازمان ها ديده مي شود كه به جاي استفاده از سوئيچ هاي استاندارد و مناسب محيط هاي اداري و تجاري از سوئيچ ها و تجهيزات شبكه اي استفاده مي شود كه قابليت پردازش كمي دارند و صرفا مانند يك هاب عمل مي كنند. توصيه اكيد ما اين است كه براي دستيابي به كيفيت صداي مناسب از چنين سوئيچ هايي در شبكه هاي سيستم تلفني VoIP استفاده نكنيد.

  • استفاده از سوئيچ هاي شبكه Full duplex :

    همه ما با اصطلاح Full duplex و Half duplex آشنا هستيم. دقت داشته باشيد كه براي سوئيچ هايي كه بين VoIP Endpoint و PBX Server ها قرار دارند به هيچ عنوان از حالت Half duplex  استفاده نكنيد. مي دانيد كه در برخي سوئيچ ها امكان فعال سازي و غير فعال سازي آن وجود دارد.

  • استفاده از شبكه هاي مجزا:

    يكي از مهم ترين شرايط LAN در سازمان هايي كه از VoIP بهره مي برند پيكربندي شبكه به صورت Segregated است. اين اصطلاح يعني شبكه هايي كه در آن ها ترافيك Voice از Data توسط VLAN جدا شده است.

  • راه اندازي Qos :

     سرويس Quality of Service  نيز يكي از سودمند ترين روش هاي تضمين كيفيت تماس صوتي در شبكه هاي VoIP است كه استفاده از آن بسيار توصيه مي شود. به اين منظور استاندارد ۱P نيز راه گشا خواهد بود.

اما اجازه دهيد ببينيم كه شرايط يك شبكه LAN مناسب از لحاظ پارامترهاي قابل اندازه گيري چگونه بايد باشد؟

شبكه محلي ايده آل براي راه اندازي VoIP مقدار Packet Loss  كم تر از ۱ درصد ، Jitter  كم تر از ۳۰ ميلي ثانيه ، Delay  يك طرفه كم تر از ۵۰ ميلي ثانيه و پينگ تايم كم تر از ۱۰۰ ميلي ثانيه را بايد داشته باشد.

كارشناسان شبكه توصيه مي كنند  در صورتي كه در بررسي اوليه از شبكه يك سازمان مشخص شد كه يكي از شرايط بالا برقرار نيست از پذيرفتن پروژه ويپ در آن جا بپرهيزيد.

اما پارامترهاي گفته شده را چگونه بررسي كنيم ؟ جواب واضح است : در واقع مقاديري كه گفته شد ، بايستي براي تست Ping بين IP سيستم PBX مثلا ( Elastix يا Issable ) و يك اندپوينت ( مثلا گوشي IPPhone ) صورت پذيرد.

منبع :https://tilatel.com/prerequisites-setting-up-network